PKO:n tulos vuonna 2017 oli yli 400 miljoonaa verollista myyntiä, sekä operatiivinen tulos 14,6 miljoonaa. Ennusteen mukaan tänä vuonna myynti ja tulos tulevat vielä kasvamaan. Jäseniä Pohjois-karjalan osuuskaupalla on yli 85 000 sekä työntekijöitä on päälle 1200. Tulevaisuuden tavoitteisiin kuuluu, että vuoteen 2022 mennessä pohjoiskarjalalaiset tuntevat osuustoiminnan idean, ja PKO on jäsenten ykkösvaihtoehto joka toimialalla. Muita tavoitteita ovat markkinajohtajuus käyttötavarakaupassa ja Abc-liiketoiminnassa, sekä olla kannustavin ja halutuin työnantaja Itä-Suomessa.
Osuuskuntien johtaminen eroaa muusta johtamisesta siten, että osuuskunnan tulee tasapainoilla jäsenyhteisön ja liikeyrityksen välillä. Aiemmin oltiin enemmän jäsenyhteisöön kallellaan, ja 1980-luvulla painopiste siirtyi uudistusten myötä vastakkaiseen suuntaan liikeyritystä kohti. Jäsenyhteisöpuoleen keskittyminen on tärkeää, sillä PKO:lla menee juuri niin hyvin kuin alueen asukkailla. PKO:n toiminnan tarkoitus on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajille sekä edistää Pohjois-karjalan elinvoimaisuutta. Osuuskauppa tavoittelee jatkuvasti halvinta ostoskoria eikä pyri määrittelemään hintaa ja sitä kautta maksimoimaan katetta.
Kivelä kertoi omaksi johtajuuden teesikseen muun muassa sen, että epäkohtiin on tartuttava viipymättä, sekä että asenne, tahto ja rohkeus ratkaisevat, kun taas asiantuntijuus ja osaaminen auttavat. Kivelä pitää myös parhaansa yrittämistä kovassa arvossa, vaikka se johtaisikin epäonnistumiseen. Teesit kuulostavat ainakin näin paperilla oikein hyviltä ja toivottavasti ovat myös käytännössä näkyvissä mahdollisimman paljon.
Osuuskuntatoiminnan johtamisen lisäksi kurssikerran dioissa aiheena oli muun muassa kontingenssiteoria, joka oli itselleni vielä aivan tuntematon. Teorian mukaan on olemassa tiettyjä avainkontingensseja jotka muokkaavat yritystä, joka yrittää sopeutua näihin. Avainkontingensseinä mainittiin ympäristö, koko ja teknologia. Mitä suurempi yritys on, mitä vakaampi ympäristö, ja mitä rutinoituneemmat teknologiat, sitä byrokraattisempi yhteisö on. Mielenkiintoinen esimerkki oli terroristijärjestö, jonka organisaatiorakenne on joustava ja teknologia muuttuvaa.
Dioissa kerrottiin myös uusista organisaatiomalleista,
joissa organisaatiorakenteet pyrkivät olemaan epäbyrokraattisia. Uusissa
organisaatiomuodoissa painotetaan matalia rakenteita, eli jäykän työnjaon ja korkean
muodollisuuden sijaan pyritään monitaitoisuuteen sekä epämuodollisuuteen.
Uutena organisaatiomuotona mainittiin esimerkiksi Shamrock-organisaatio, johon
kuuluu sekä vakituisia työntekijöitä, että sopimustyöntekijöitä ja
ulkoistettuja työntekijöitä, kuten harjoittelijat ja talkoolaiset. Festareilla
työskennellessäni olen törmännyt monesti tähän organisaatiomalliin, ja se on toiminut
yllättävän hyvin. Mielestäni erityisen tärkeää tällaisessa organisaatiossa on hyvä
kommunikointi sekä tarkka vastuun jakaminen, jotta jokainen tietää oman osuutensa
ja saa sen toteutettua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti